PERSONAL // Plannen

We kennen het allemaal wel. Teveel te doen en veel te weinig tijd. Plannen moeten we dan. Het klinkt heel erg logisch, maar ik vind het zelf echt heel erg moeilijk. En volgens mij zijn er nog veel meer mensen die dit lastig vinden. Meestal maak ik maar gewoon een to-dolist, maar daar ga ik soms ook nog van stressen.

Ik zit nu in het 4e jaar van vwo en dat valt me nog best wel tegen. Ik haalde vorig jaar, zonder al te veel te doen, best wel hoge cijfers. Ik ben op dezelfde manier doorgegaan, maar dat is niet mijn beste plan geweest. Natuurlijk wist ik dat het 4e jaar moeilijk zou worden, maar zo moeilijk? Plannen dus! Ik ben weer begonnen met to-dolijstjes maken, maar hoe ga ik die maken? Untitled

Hoe maak je een to-dolist?

Meestal zet ik maar gewoon de vakken onder elkaar neer en werk ik ze één voor een af. Maar als je dan bij een vak komt waarbij je heel erg veel moet doen; dan is dat ook niet echt motiverend. Deel je vakken dus op, en verspreid de taken over je planning. Doe bijvoorbeeld aan het begin van je planning de eerste helft van je engelse woordjes, en aan het eind de andere helft. Doordat je dan al snel iets van je to-dolist weg kan strepen, werkt dit veel beter.  Er zijn ook genoeg hulpmiddeltjes om een to-dolist te maken. Een app die ik pas ontdekte, dankzij Hester, is Wunderlist. Ik ben nog maar net begonnen met het gebruiken van deze app, maar hij bevalt me goed.

Heart it if you agree...

Nu ik dit zo heb opgeschreven, bedenk ik me in een keer dat ik nog een planning moet maken voor deze week. Vandaag ben ik lekker vrij en ik was van plan niets te gaan doen. Maar nu ga ik toch maar alvast een verslag afmaken, dan hoef ik dat dit weekend niet te doen. Ik ben geen expert op het gebied van to-dolijstjes maken, dat heb je misschien al wel door. Maar ik wilde dit toch even met jullie delen haha. Hester, die ik al eerder noemde, heeft hier een heel uitgebreid artikel overgeschreven. Dat artikel kun je hier vinden.

Gebruiken jullie wel eens to-dolijstjes? En heb je er een app voor net zoals ik, of schrijf je alles op?

 

7 gedachtes over “PERSONAL // Plannen

Geef een reactie

