7 dingen om te doen in een studeer-pauze

Live in the Moment | via Tumblr

Toetsenweken. Ik heb er een gruwelijke hekel aan, maar ze zijn niet te vermijden. Op het moment zit ik er middenin. 3 dagen heb ik gelukkig al gehad, maar vandaag en morgen moet ik nog even hard knallen. M’n concentratie is al ver te zoeken en dat is balen. De moeilijkste toetsen moeten naar mijn idee nog komen. Dus mijn concentratie heb ik eigenlijk wel nog even nodig.

Bij studeren is het belangrijk om pauzes te nemen, dat weet iedereen. Maar toch doet lang niet iedereen dat, ik in ieder geval niet altijd. Meestal heb ik de hele tijd gewoon pauze en doe ik zo nu en dan heel iets voor school. Als ik dan toch eindelijk bezig ben met leren, dan wil ik ook meteen door en het allemaal leren. 3 uur achter elkaar leren is niet echt goed voor je kan ik vertellen. Dus ging ik op zoek naar wat het beste voor mij werkt in een studeer-pauze. Kijk je mee?

1. Kijk je social media even door

Natuurlijk moet je dit niet doen onder het leren, want dan ben je helemaal afgeleid. Maar in je studeer-pauze is het wel goed tijdverdrijf. Door je Facebook-timeline door te scrollen of door de nieuwste foto’s op Instagram te kijken, daardoor ben je even niet met je leren bezig. Dit is naar mijn idee best wel goed voor je hoofd, want anders word je helemaal gek van de stof die je moet doorwerken.

2. Ga even een klein eindje lopen

Gewoon een blokje om. Doe een lekkere warme jas aan en gewoon gaan. Laat regen je niet tegen houden want zelfs met regen is het nog fijn om even buiten te komen. Hierdoor kun je even je hoofd helemaal leegmaken en daarna weer vrolijk verder.

November. | via Tumblr

Bron

3. Een stukje hardlopen

Als jouw studeerpauze iets langer is, of als je het studeren even helemáál zat bent. Misschien is het dan een idee om te gaan hardlopen. Maar dan moet jouw pauze wel groot genoeg zijn, want hardlopen neemt wel iets meer tijd in beslag dan gewoon een blokje om lopen. Maar het is zeker fijn om te doen. Zo ging ik afgelopen zaterdag ook hardlopen, gewoon om even mijn hoofd leeg te maken.

4. Speel een spelletje op je mobiel

Er zijn genoeg leuke apps die eigenlijk echt niet nuttig zijn, maar wel enorm leuk als tijdverdrijf. Maar pas op dat je niet verslaafd raakt en daardoor niet meer aan je leren toe komt haha. Denk bij dit soort apps bijvoorbeeld aan ‘Don’t touch the spikes‘ of ‘Candy crush saga‘. Deze twee zijn wel zeer verslavend kan ik vertellen. Deze spelletjes zijn meestal niet alleen beschikbaar voor op je mobiel, maar de meeste kun je ook spelen op de computer.

Living-romantically

Bron

5. Eet even iets lekkers

Als je al lang hebt zitten studeren is het niet verkeerd om jezelf een keer te belonen met iets lekkers. Dit hoeft niet perse iets van snoep te zijn, je kunt ook gaan voor een mandarijn. Meestal net zo fijn en geeft je veel meer energie dan de snelle suikers van snoep. Natuurlijk is het wel lekker om even iets te snoepen, hou jezelf ook zeker niet tegen.

6. Zet muziek op en ga dansen

Bij het leren zit je meestal stil op een stoel en telkens in dezelfde houding. Niet echt goed voor je. Probeer dus ook in je pauze te bewegen en even alles los te schudden. Zet een foute playlist op en ga dansen. Maakt niet uit of het op de maat is, of dat je gewoon je armen in het rond gooit. Ga even lekker helemaal los.

7. Ga blogs lezen of typ zelf even een kort stukje

Dat je hier bent beland, zegt al genoeg. Jij leest blogs haha. Misschien heb je ook wel je eigen blog, die door een toetsenweek een beetje op een laag pitje staat. Maar dat hoeft niet perse. Je kunt namelijk best je studeer-pauze gebruiken om even een stukje te typen. Of maak alvast een opzetje, zodat je er snel mee verder kunt. Maar je kunt natuurlijk ook even lekker blogs lezen en nieuwe ideeën opdoen.

Nog één tip voor als je het echt niet meer ziet zitten om verder te gaan met studeren, denk aan de tijd die hierna komt. Dan heb je waarschijnlijk minder toetsen in een week en is alles weer beter te overzien. Ga vooral niet stressen. Ik hoop dat je deze tips kunt toepassen bij een volgende toetsenweek. Ik wens je heel erg veel succes toe, je kunt het!

Bron bovenste foto
2 gedachtes over “7 dingen om te doen in een studeer-pauze

Geef een reactie

