Ik en hardlopen?

Ik heb een nieuwe hobby. Sinds het begin van maart heb ik al wel 8 (!) keer hardgelopen. Wie had dat gedacht? Van couchpotato naar iemand die uitkijkt naar weer een rondje hardlopen. Ik in ieder geval niet hoor haha.

Aan het begin van dit jaar heb ik besloten om meer te gaan bewegen. Ik stelde mezelf het doel om 100 keer in 2015 te gaan hardlopen. Ik liep een keer op 17 januari, maar daarna? Daarna helemaal niet meer. Mijn vader moest al lachen: ”Daar gaat je goede voornemen, Marieke.” Ik baalde ervan, maar ik ging niet hardlopen.

Totdat maart aanbrak. Ik moest en ik zou van mezelf gaan hardlopen, om in ieder geval te kijken of ik het toch niet stiekem leuk vond. Ik ging op m’n gympen, die eigenlijk totaal niet goed zijn voor je rug en je voeten. En ik begon. Ik kon de eerste 500 meter rennen, daarna was ik dood op. Oeps! Ik was echt te hard van stapel gelopen. Tijd dus om dat anders aan te gaan pakken.

Ik loop vaak hetzelfde stuk. Dat is precies 3,0 km en dan kan ik zelf inschatten tot waar ik door kan gaan. Maar ook dit is niet echt een geweldige methode. Ik ren meestal te ver, waardoor ik halverwege al last krijg van steek. Natuurlijk weet ik dat je hardlopen rustig moet opbouwen, want het is heel erg belastend voor je knieën, enkels en ook wel voor je rug. Dus ik ging opzoek naar een app die me kon helpen.

Hardlopen met Evy, ideaal! Evy verteld wanneer je moet lopen en wanneer je moet wandelen. Het wordt langzaam opgebouwd en dat werkt veel beter voor mij. Maar Evy loopt de afgelopen keren vast bij mij.. Niet echt handig dus. Daar moet ik nog even een oplossing voor zoeken.

Ondertussen heb ik al wel hardloopschoenen gevonden. In de uitverkoop vond ik de Asics Gel-Pulse 5. En ze lopen heerlijk! Nu kan ik rustig gaan hardlopen zonder bang te zijn voor blessures door slechte schoenen.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de wonderen de wereld nog niet uit. Met hardlopen kan ik al m’n gedachtes even uitzetten en gewoon genieten van het lopen. Ik heb een nieuwe hobby gevonden.

Oja, met het hardlopen heb ik ook altijd ruzie met mijn oortjes. Zijn er nog mensen die daar tips voor hebben? Heb jij hardlopen wel eens geprobeerd?

Een gedachte over “Ik en hardlopen?

Geef een reactie

