Productiever worden, zo doe je dat!

Hoe leer je voor een hele grote toets? Hoe ga je al die woordjes van Engels in je hoofd stampen? Hoe ga je dat verslag ooit afkrijgen? Natuurlijk is eraan beginnen al een stap in de goede richting, maar je houdt het nooit urenlang vol. Wat is dan wel handig om te doen? Ik heb een manier gevonden die voor mij werkt. Lees snel verder!

De Pomodoro techniek

Misschien ken je het, of nog niet. Ik kwam deze techniek een poosje geleden tegen op het internet. Ik las het, maar had het idee dat het voor mij toch niet zou werken. Want concentreren is niet mijn sterkste punt haha. Toch was ik nieuwsgierig en ging het uitproberen. En het werkt eigenlijk best wel goed.

timer

Het is heel erg simpel. Je hakt je tijd in blokken. Je focust je op een taak voor 25 minuten en dan houd je voor 5 minuten pauze. Klinkt simpel toch? Je zet een kookwekker of een timer op je mobiel en je werkt aan je taak totdat de tijd voorbij is. Niet tussendoor op je mobiel kijken, gewoon doorwerken. (Ik gebruik deze timer, werkt voor mij erg fijn.)

Het is handig om van tevoren een lijstje te maken met alles wat je deze dag moet doen. Zet het allemaal onder elkaar. Zijn er veel grote taken tussen? Maak hier dan kleinere taken van, zodat je dit kunt afwisselen met andere taken. Pak je kookwekker, of mobiel, en zet hem op 25 minuten. En starten maar!

Ben je binnen die 25 minuten klaar met je taak? Kies dan nog een kleine taak van je lijstje. Dit kun je ook nog gaan doen in je tijd. Ben je niet binnen 25 minuten klaar? Dat is ook geen ramp, want het is geen race tegen de klok. Jouw taak hoeft niet binnen die 25 minuten af te zijn, zolang je maar bent opgeschoten.

Na de 25 minuten mag je rusten. Het is handig om van tevoren een lijstje te maken met dingen die je in die 5 minuten rust kunt gaan doen. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan even naar de wc gaan, iets gaan eten, even een rondje door het huis lopen, een blog lezen of even muziek luisteren. Dit mag je helemaal zelf kiezen. Zolang je deze bezigheid maar aan de kant kunt leggen zodra de timer weer gaat.

Na de pauze zet je je timer weer op 25 minuten. En werken maar weer. Ga door met de taak waar je het laatst mee bezig was, of kies een nieuwe taak als de oude taak al af is. Zodra de timer gaat heb je weer 5 minuten rust. Nu ben je al een uur bezig met taken afwerken van je lijstje.

Als je 4 keer 25 minuten gewerkt hebt, mag je jezelf belonen met een langere pauze. Nu geen 5 minuten, nee, nu mag je 25 minuten rusten. Nu kun je gaan lunchen en een rondje buiten lopen. Of natuurlijk iets anders.

Natuurlijk word je wel eens afgeleid, ook met deze techniek. Het is daarom ook handig om alle dingen die je kunnen afleiden aan de kant te leggen. Zet de meldingen van Whatsapp en Facebook uit, dan wordt je hierdoor niet afgeleid.

Ik vind deze techniek super fijn! Ik kan me beter concentreren op die taak en ik ben veel productiever.

Kende je deze techniek al? Hoe is dat jou bevallen?

Hier heb ik deze techniek gevonden.
Een gedachte over “Productiever worden, zo doe je dat!

  1. Leuk artikel! Ik had wel eens van de techniek gehoord, denk ik, maar heb het nooit geprobeerd. Denk dat ik er eens gebruik van ga maken!

Geef een reactie

