Een koortsblaar? Zo voorkom je het!

Nee nee dit is geen artikel over afvallen. Daarentegen vertel ik iets over koortsblaren.

Koortsblaren zijn heel erg vervelend. Ze doen zeer en het ziet er ook nog eens niet heel erg charmant uit. In 2014 heb ik bij elkaar opgeteld 11 koortsblaren gehad. Per koortsblaar duurt het ongeveer 3 weken voordat het weer genezen is. Dat zijn dus heel veel weken met een koortsblaar. Ik ging dus opzoek naar tips en kwam een aantal tips tegen die voor mij erg goed werken. Vandaag deel ik ze. Lees je mee?

1. Zorg ervoor dat je afweersysteem goed is

Ik vind dit altijd super ingewikkeld klinken, maar het houdt gewoon in dat je goed voor je lichaam zorgt. Zorg ervoor dat je genoeg vitaminen binnenkrijgt, genoeg water drinkt en ook genoeg slaapt. Bewegen is ook goed voor je afweersysteem.

Maar stel nu dat je eigenlijk normaal helemaal niet zo gezond leeft, gooi dan niet in een keer je levensstijl om. Doe dit langzaam. Hierdoor kan je lichaam aan de veranderingen wennen en jij zelf ook. Begin met een glas water per dag meer drinken en een half uurtje eerder slapen. Door met kleine stapjes te beginnen is de kans groter dat je het volhoudt.

2. Gebruik lippenbalsem met UV-filter

Hierdoor bescherm je je lippen tegen de schadelijke UV-straling. Teveel zonlicht op je lippen kan een koortsblaar laten ontstaan en dit wil je natuurlijk niet. Smeer deze lippenbalsem als je naar buiten gaat in de zomer, maar ook met wintersport is de zon vaak sterk. Dan is het ook een goed idee om lippenbalsem te smeren met een UV-filter.

3. Probeer zo min mogelijk stress te hebben

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dit is voor mij ook altijd het grootste struikelblok. Ik kan best iets meer groentes eten, iets meer water drinken en iets eerder gaan slapen. Maar als ik een hele drukke periode op school heb, dan schiet ik gelijk in de stress. Meestal is dat nergens voor nodig, maar dat merk ik pas na de tijd haha.

Probeer in stressvolle periodes genoeg tijd voor jezelf vrij te maken. Ga bijvoorbeeld als je uit school komt even een rondje lopen. Dit is ook nog eens goed voor je afweersysteem, dus dat is een win-win situatie.

4. Neem je koortsblaar-crème overal mee naartoe!

Zodra jij de eerste tinteling van een koortsblaar voelt opkomen, ben je nog op tijd om er iets tegen te doen. Smeer er koortsblaar-crème op en meestal zorgt dit ervoor dat de koortsblaar niet doorkomt. Maar dit moet je wel zo snel mogelijk doen. Hoe verder de koortsblaar al ontwikkeld is, hoe minder de zalf helpt.

Dit zijn de tips die voor mij heel goed werken. Heb je al een koortsblaar? Zorg er dan voor dat je niemand een kus geeft! Ook moet je je handen goed wassen zodra je eraan hebt gezeten. Want het virus is extreem besmettelijk en je wil het natuurlijk niet doorgeven aan anderen.

Geef een reactie

