Hallo vwo 6!

3CZQ87F24524 augustus ben ik weer begonnen op school. Stiekem had ik er wel weer een beetje zin in. Ik heb er nu al bijna weer een hele week opzitten. Samen met een vriendin ben ik begonnen aan ons profielwerkstuk, de eerste opdracht van natuurkunde is online al ingeleverd en de eerste paragrafen wiskunde zijn al gemaakt.

Profielwerkstuk

80 uur moeten we eraan gaan werken volgens de planning. Best wel veel lijkt dat nu nog. Maar de eerste 10 uur heb ik al gehad. Die uren had ik nodig voor het voorbereiden en het verzinnen van een onderwerp. Maar we hebben nu wel een onderwerp waar we allebei tevreden mee zijn. En het gaat over…: HLA-typering.

H-wat? Niet echt een alledaags onderwerp, of een onderwerp waar mensen veel vanaf weten. Het is een onderwerp dat erg met geneeskunde te maken heeft, dat is de belangrijkste reden dat we dit onderwerp erg graag wilden uitzoeken. Laura en ik willen allebei graag geneeskunde gaan studeren, of iets wat daar erg mee te maken heeft.

HLA-typering heeft te maken met donortransplantatie en weefseltransplantatie. De meeste mensen weten wel dat je daarvoor dezelfde bloedgroep moet hebben, anders wordt het weefsel afgestoten door de het lichaam van de ontvanger. Maar er zijn nog veel meer dingen die hetzelfde moeten zijn. Hiervoor moet een HLA-typering worden gedaan. Hoe meer HLA overeenkomt, hoe groter de kans is dat het weefsel niet wordt afgestoten.

Dat is wat ik tot nu toe weet. Heel veel verder heb ik me nog niet erin verdiept, maar dat hoeft ook nog niet. Ik heb nog 70 uur om helemaal in het onderwerp te duiken.

Examens

12 mei begint het volgens mij. Het gevreesde centrale examen. De leraren begonnen dit schooljaar allemaal hetzelfde. ”Jongens, het is belangrijk dat je dit jaar goed je huiswerk bijhoudt! En ook vragen aan me stelt als je iets niet snapt! Want aan het eind van dit jaar doen jullie wel examen hè. Daar hoef je nu nog niet over te stressen, maar zorg dat je alles wel goed bijhoudt.”

De leraren maken me nu al helemaal gek. Telkens maar over die examens beginnen.. Maar ze hebben me ook iets doen realiseren. Ik moet dit schooljaar écht leren plannen. Dus ook dit jaar ga ik weer opzoek naar de beste planmethodes. En als ik een manier vind die voor mij werkt, dan deel ik het zeker met jou!

Ik moest even mijn hart luchten over school. Niet omdat ik school nu zo erg vind, maar gewoon omdat het allemaal zoveel lijkt aan het begin van het jaar. Ik moet even een goed ritme terugvinden, dan komt het bloggen ook weer vanzelf terug.

Nu wil ik graag weten of jij ooit ook een profielwerkstuk hebt moeten doen. Zo ja, waar deed je het toen over? En viel het examenjaar je mee of tegen?

3 gedachtes over “Hallo vwo 6!

  1. Voor mij begint morgen het school pas en ik ga ook naar het zesde (wat best wel spannend is) Gelukkig heb ik er nog niet al te veel stress voor 🙂 Ik hoop niet dat de leerkrachten bij mij ook al zo gaan doen bij de examens Haha, heel veel succes 😉 xx

  2. Heel veel succes met school. Je bent nu al een tijdje al bezig nu ik reageer. Maar je onderwerp klinkt heel interessant. Ik had mijn werkstuk toen over de invoering van de Euro haha zo oud ben ik dus XD

Plaats een reactie